Pages

Wednesday, 29 February 2012

Batik zaman dulu TRADISIONAL..Kini Batik TRADISIONAL +KONTEMPORARI.....

    Dulu batik kita kenali dengan menerapkan unsur-unsur tradisional dalam penghasilannya.Contoh boleh kita lihat seperti
motif-motif yang sering digunakan pada kain batik  adalah berupa corak tumbuh-tumbuhan dan bunga-bunga tempatan seperti Bunga Mawar, Bunga Orkid, Bunga Cengkih, Bunga Cina, akar-akar menjalar, paku-pakis dan corak-corak geometrik terutamanya motif Pucuk Rebung. Motif-motif ini pula diterapkan dalam berbagai susunan dan tataletak, seperti melintang, tegak, serong, tompok-tompok dan susunan batu-bata.

                               


                                

Dibawah nie pula struktur pada kain batik sarung yang sering kali kita boleh lihat.

                             





Struktur kain batik:


Gubahan motif yang cantik tidak lengkap sekiranya susunan motif tersebut ke atas kain tidak menarik. Terdapat pelbagai jenis susunan motif pada kain batik. Setiap susunan mengandungi makna yang tersendiri.


Kain batik sarung dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu:

  • Apit kiri dan apit kanan: Corak yang menghiasi bahagian ini dipanggil susunan menyeluruh dan diilhamkan daripada motif flora.


  • Badan kain Bahagian badan kain pula dihiasi dengan motif flora iaitu motif akar-akar menjalar. Motif ini diilhamkan daripada tumbuh-tumbuhan di dalam hutan yang menjalar.


  • Gunung kain Bahagian kain ini juga menggunakan susunan motif yang serupa yang terdapat pada apit kiri dan kanan kain iaitu susunan menyeluruh.


  • Kepala kain Kepala kain dihiasi dengan motif pucuk rebung. Motif ini diilhamkan dari pucuk rebung yang mengandungi motif bunga keduduk didalamnya

Warna-warna yang digunapakai seperti pewarnaan asli yang mana
pewarnaan asli dipercayai telah wujud di Mesir dan Parsi sejak 2000 tahun dahulu. la kemudian berkembang ke China dan Jepun pada abad ke 7.

Sebelum terciptanya pewarna sintetik pada pertengahan abad ke 19, semua pewarna dihasilkan daripada sumber asli seperti dedaun, bunga-bungaan, buah-buahan (beri), akar tumbuh-tumbuhan, serangga, karang-karangan serta mineral. Pusat pewarnaan telah didirikan di pesisir Mediterranean lima ribu tahun yang lampau. Pewarnaan asli telah menjadi satu kemahiran di zaman purbakala Mesir. Antara bahan yang digunakan ialah weld iaitu sejenis rumpai yang digunakan untuk mendapatkan warna kuning, pokok woad untuk warna biru dan akar pokok madder untuk warna merah.

Kaum Phoenician mahir menggunakan karang-karangan untuk menghasilkan pewarna daripada warna merah hingga ke ungu dan biru. Kebanyakan teknik ini turut digunakan oleh Orang Yunani dan Romawi. Mereka juga menggunakan kermes, sejenis serangga untuk menghasilkan pewarna merah dim archil, sejenis lichen yang terdapat di pantai yang menghasilkan warna ungu. Pada ketika itu, warna ungu disanjung tinggi dan diguna bagi melambangkan taraf dan status. Sehingga abad ke 16, pelbagai pewarna asli digunakan oleh orang Eropah yang hampir sama dengan teknik yang digunakan oleh orang Yunani dan Romawi. Pokok woad, weld dan akar madder, merupakan bahan pewarna yang paling penting sementara archil dan kemes tidak banyak digunakan dalam pewarnaan asli.


Produk yang dihasilkan juga terhad kepada kain pasang ,skaf ,baju kemeja dan pario....

Warna yang lembut.


           

Dan kini kita boleh lihat batik telah modenkan...Contoh pengolahan dari motif menjadi abstrak...Warna-warna yang garang...Dan pelbagai fesyen boleh digayakan dengan kain batik ini.






              

cantik kan bila tradisional + kontemporari digabungkan xkisahlah dari motif mahupun warna...


                      


                             

Ini antara contoh2 yang cikwie kongsikan ...warna2 moden....tapi masih mengekalkan motif-motif tradisional.


k...bye..jumpa di lain post...


Cikwie batik...

No comments:

Post a Comment